The Nordic Way: Tie kestävään tulevaisuuteen

The Nordic Way on enemmän kuin filosofia. Se on myynti- ja johtamiskulttuuri, joka yhdistää pohjoismaisen rehellisyyden, innovatiivisuuden ja pragmaattisen ajattelun moderniin liiketoimintaan. Se tarjoaa käytännön työkaluja yrityksille menestyä nykypäivän globaalissa taloudessa ja haastavissa liiketoimintaympäristöissä.

Tässä mallissa kestävyys ei ole tyhjää puhetta tai markkinointijargonia. Se on konkreettisia toimia, jotka sitouttavat henkilöstöä ja esihenkilöitä kestävyystavoitteiden saavuttamiseen. Kestävä myynti ja johtaminen eivät ole enää pelkkää kuorrutusta vaan elintärkeitä elementtejä yrityksen menestyksessä. Monet yritykset puhuvat kestävyydestä ja vastuullisuudesta, mutta harvat ovat siirtyneet sanoista tekoihin!

The Nordic Way toimii inspiraationa heille, jotka etsivät uudenlaista arvoa – kestävyyttä integroituna myyntiin ja johtamiseen. Omaksumalla The Nordic Wayn kestävän myynnin ja johtamisen periaatteet, yritykset voivat saavuttaa pysyvän kilpailuedun. Organisaation johto on avainasemassa näiden muutosten toteuttamisessa. Heillä on valta ja vastuu johtaa muutosta kohti onnellisempaa tulevaisuutta ja kestävämpää maailmaa.

Vaikuttavuutta ei tehdä hankinnoilla vaan johtamisella

Turun kauppakorkeakoulun työelämäprofessori, Vaisalan hallituksen puheenjohtaja Ville Voipio toteaa osuvasti, että olemme vielä siinä moodissa, jossa yritykset yrittävät ostojensa kautta hallita liiketoimintansa päästöjä, vaikka suurempi vaikutus kestävyyteen löytyy myynnistä ja johtamisesta.

Ei riitä, että yritys toteuttaa kestävyyttä vain sisäisten prosessien kautta; tämä ajattelu ja toimintamalli tulee ulottaa asiakkaisiin, loppuasiakkaisiin, rahoittajiin, yhteistyökumppaneihin, hallitukseen ja omistajiin, lainsäätäjiin, mediaan, verottajaan sekä kilpailijoihin. The Nordic Way ja sen kuusi sielua – Innovatiivinen visio, Yhteinen onnellisuus, Radikaali läpinäkyvyys, No Ego -ajattelu, Tarpeeksi on tarpeeksi -periaate ja Älykäs voimaannuttaminen – toimivat kompassina navigoidessasi tällä muutosmatkalla.

Pohjoismaiset yritykset ovat osoittaneet, että kestävyys ja onnellisuus voivat olla synonyymeja menestykselle. Brändit, jotka ovat sitoutuneita auttamaan ihmisiä elämään parempaa ja onnellisempaa elämää, menestyvät tulevaisuuden markkinoilla. Tämä vaatii rohkeutta haastaa vallitsevat normit ja omaksua uudenlainen ajattelutapa.

The Nordic Way on polku kohti vastuullisempaa, innovatiivisempaa ja menestyksekkäämpää tulevaisuutta. Se on kompassi kohti onnellisempaa ja kestävämpää maailmaa meille kaikille. Liiketoimintasi siirtäminen kestävyyden suuntaan ei ole mielipidekysymys – se on välttämätöntä sekä planeetan, asiakkaittesi, henkilökuntasi, yrityksesi että sinun oman tulevaisuutesi kannalta.

– Tomi & Ruba

Kestävä myynti ja johtaminen maailman onnellisimmassa maassa

Suomi on kuudetta kertaa maailman onnellisin maa "The World Happiness Report 2023" -julkaisussa. Tämä ei ole sattumaa.

Onnellisuuden peruskallion muodostavat kestävä talouskasvu, korkea koulutustaso, työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino, kattava sosiaaliturvajärjestelmä, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Näiden lisäksi voimakas panostus kestävyyteen ja ekologisiin ratkaisuihin luo yhteistä onnellisuutta. Yhdessä nämä tekijät tuottavat niin yhteiskunnalle kuin yrityksillekin pitkäkestoista hyvinvointia. Nicolai Tangen totesikin Nordic Business Forumin puheenvuorossaan syyskuun lopulla Helsingissä “thinking long-term is a competitive advantage”.

Avoimuus ja luottamus ovat kriittisiä kestävän yrityskulttuurin kannalta. Ne luovat ympäristön, jossa erilaiset ideat voivat kukoistaa ja työntekijät ja asiakkaat tuntevat arvostusta ja motivaatiota. Keskinäisen luottamuksen avulla yritykset voivat rakentaa merkityksellisiä suhteita ja kestävän tulevaisuuden niin itselleen kuin asiakkaillekin. Asiakkaan tulee kokea, että myyjä istuu samalla puolella pöytää ja pohtii ensisijaisesti asiakkaan etua eikä omaansa. Tätä kutsutaan orientaatioksi.

Onnellisuus synnyttää kestävää liiketoimintaa

Suomen malli on osoittanut, että kestävyys ja onnellisuus ovat avainasemassa yritysten menestyksessä. Menestyneet yritykset koosta riippumatta ovat proaktiivisia. Niissä ei vain puhuta kestävyydestä, vaan kestävyys on liiketoiminnan ytimessä. Se ohjaa niin sisäisiä prosesseja kuin ulkoisia suhteitakin.

Onnellisuus vaikuttaa yritysten kilpailukykyyn monella tavalla. Tyytyväiset asiakkaat ostavat uudelleen, suosittelevat yritystä muille ja vahvistavat näin yrityksen brändiä. Hyvin johdetut myyntitiimit sekä sitoutuneet ja onnelliset työntekijät saavat aikaan parempia tuloksia. Selkeä, inspiroiva ja osallistava johtaminen vahvistaa sitoutumista, tehokkuutta ja innovaatioita. Innovatiiviset yritykset, joissa onnellisuus ja kestävyys ovat läsnä, pysyvät askeleen kilpailijoitaan edellä. Se takaa niille kilpailuetua.

Pysyvä kestävyys myynnissä ja johtamisessa vaatii tietoista panostusta asiakkaiden, työntekijöiden sekä sidosryhmien onnellisuuteen. Yhteinen onnellisuus on yksi The Nordic Wayn kuudesta sielusta.

– Tomi & Ruba

Yrityselämä tarvitsee lisää sielukkuutta

Viime vuosina jokainen meistä on nähnyt mihin yritysmaailman jäykät rakenteet ja kylmä talousajattelu johtavat. Mitä seuraa amerikkalaistyylisestä eetoksesta, jossa tavoitellaan vain omistajien etuja ja tuloksia hinnalla millä hyvänsä? Ketä palvelee työelämä, jossa hierarkian hitaus, byrokratia ja etäpalaverien jatkuva virta uuvuttavat työntekijät ja heikentävät luovuutta?

Yritysmaailmasta puuttuu sielukkuutta. Sielukas liiketoiminta ei ole vain yrityksen tuloksen kasvattamista tai maineen parantamista. Se on liiketoimintakulttuurin ja johtamismallin rakentamista, joka ei keskity pelkästään taloudellisiin tuloksiin, vaan myös ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin. Aito johtaminen tarkoittaa inhimillisten arvojen ja etiikan sijoittamista yritystoiminnan keskiöön. Yhteiset päämäärät, innovatiivinen visio ja keskinäinen luottamus auttavat rakentamaan menestystarinoita.

Kestävyys myynnissä ja johtamisessa on nostettava niin ylimmän johdon kuin koko organisaation strategian agendalle. The Nordic Way on kompassi parempaan ja kilpailukykyisempään bisnekseen sekä kestävästi onnellisempaan, hyvään elämään. Se on konkreettinen työkalu, jolla vastuullinen myynti ja johtaminen auttavat saavuttamaan pysyvää kilpailuetua. Se on kutsu kapinoimaan vanhoja tapoja ja luutuneita asenteita vastaan.

The Nordic Way tuo yritysmaailmaan sielukkuutta

The Nordic Way edustaa uutta suuntaa yritysjohtamisessa. Pohjoismaisen filosofian ja arvojen omaksuminen tuo yritysmaailmaan kaivattua sielukkuutta ja inhimillisyyttä.

Rebecca Henderson puhui Nordic Business Forumissa syyskuussa 2023 kuinka kapitalismin tulee uudistua: "Lead from Purpose: Make profit a Means to an End, Not an End in itself." Voiton tavoittelu ei saa olla itsetarkoitus, vaan toiminnassa tulee nähdä joku suurempi päämäärä. Yrityksen menestyksen mittarina ei siis saa olla pelkkä taloudellinen voitto, vaan se, kuinka hyvin se palvelee yhteisöään ja toteuttaa merkityksellisempiä arvoja. Arvon tuottamisen kokemukset ovat harmillisen harvinaisia valonpilkahduksia kiireen, hälyn ja organisaatiohumun keskellä. Tällainen nykymeno on vastuutonta ja inhimillisen hyvyyden, innovatiivisuuden ja ilon järjetöntä alihyödyntämistä. Mutta mitä jos suunta kääntyisi? Edes hieman?

Pohjoismaiset arvot, kuten ruotsalainen lagom (kohtuus), tanskalainen hygge (mukavuus) ja suomalainen sisu (lannistumattomuus), tarjoavat mahdollisuuden tasapainottaa yritysmaailman kovuutta. Lagom, tämä yksinkertainen mutta voimakas ruotsalainen käsite, puhuu kohtuudesta ja tasapainosta. Se kannustaa yrityksiä toimimaan kestävästi, välttämään liiallisuuksia ja etsimään harmoniaa kaikessa tekemisessään. Kohtuus taloudellisessa voitontavoittelussa mahdollistaa reilumman ja eettisemmän liiketoimintaympäristön, jossa yritys, työntekijät ja asiakkaat kukoistavat.

Tanskalaisen hyggen ydin on mukavuudessa, yhteenkuuluvuuden tunteessa ja elämästä nauttimisessa. Yritysmaailmassa hygge tarkoittaa sellaisen työympäristön luomista, jossa työntekijät voivat tuntea olonsa mukavaksi, turvalliseksi ja arvostetuksi. Kyse on työpaikan ilmapiiristä, jossa ihmiset voivat omana itsenään tuoda esiin parhaat puolensa ja sitoutua yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen. Tämä lisää yrityksen innovaatiokykyä, tuottavuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Erilaisuuden ymmärtäminen ja hyväksyminen näkyvät paitsi yrityksen sisällä myös asiakaskohtaamisissa.

Suomalainen sisu viittaa rohkeuteen, peräänantamattomuuteen ja voimaan vastoinkäymisten kohdatessa. Sisu on yritysmaailmassa kykyä tarttua haasteisiin päättäväisesti ja yrittää uudelleen epäonnistumisen jälkeen. Se on sinnikkyyttä ja kestävyyttä sekä uskoa itseensä silloinkin, kun olosuhteet ovat vaikeat. Sisu kertoo organisaation kyvystä säilyttää toivonsa ja rohkeutensa muuttuvassa ja epävarmassa liiketoimintaympäristössä.

– Tomi & Ruba

Sielu #1: Innovatiivinen visio rakentaa uuden aikakauden johtajuutta

The Nordic Wayn ensimmäinen sielu on Innovatiivinen visio. Se ohjaa yrityksiä katsomaan eteenpäin, kehittämään uusia ratkaisuja sekä vastaamaan proaktiivisesti kestävyyden haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Rohkeus uskoa uuteen ja kyky innovoida auttavat kehittämään tuotteita ja palveluita, joilla voi parhaiten sekä palvella asiakkaita että lisätä kilpailukykyä – kestävästi.

Innovatiivisen vision sielu korostaa jatkuvan kehittymisen, yhteistyön, avoimuuden ja joustavuuden merkitystä. Johtajuus ei ole enää vain yksittäisen henkilön harteilla, vaan koko organisaation vastuulla. Uuden aikakauden johtajuus ei ole vain auktoriteetin harjoittamista, vaan myös kykyä sopeutua, muuttua ja kehittyä. Esihenkilöt joutuvat uudelleen arvioimaan itsensä, roolinsa, vuorovaikutustaitonsa ja johtamistyylinsä. Tämä mukautuvuus on keskeinen osa kestävää kehitystä ja innovatiivista visiota.

Nykypäivän organisaatioissa epävakaus on vakio-ominaisuus, ei poikkeustilanne. Edelläkävijäorganisaatioiden toimintamalli perustuu innovatiiviseen visioon, yhteistyöhön, itseohjautuviin tiimeihin ja nopeisiin sykleihin, jotka tuottavat arvoa eri sidosryhmille.

Kestävyys on tulevaisuuden toimintaedellytys

Yritykset, jotka ovat valmistautuneet tuleviin shokkeihin ja pystyvät reagoimaan nopeasti kriisien keskellä, voivat saavuttaa merkittävää kilpailuetua. Tämän mahdollistaminen vaatii organisoitumista reagointinopeuden parantamiseksi, muutosvallan antamista ihmisille ja jatkuvan oppimisen kulttuurin kehittämistä. Myös kulttuurin on tuettava avoimempaa ja kollaboratiivisempaa työtä.

Teolliselta aikakaudelta tutut rakenteet ja toimintamallit, jotka keskittyivät stabiliteettiin, skaalautuvuuteen ja ennustettavuuteen, ovat väistymässä. Maailma on muuttunut entistä monimutkaisemmaksi samalla kun yhteiskunnan odotukset yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet. Yhä useampi yritys onkin havainnut, ettei perinteinen organisaatiomalli enää toimi nykypäivän haasteiden ja odotusten keskellä.

Jokaisen yrityksen – ja johtajan – tulisi pystyä kertomaan henkilöstölleen ja asiakkailleen mitä kestävyys tarkoittaa heidän yritykselleen. Myynnin näkökulmasta kestävyysstrategia voi auttaa tunnistamaan uusia mahdollisuuksia, parantamaan yrityksen mainetta ja sitä kautta houkuttelemaan uusia asiakkaita sekä pitämään olemassa olevat asiakkaat tyytyväisinä.

Uudessa ajattelutavassa yritykset ja myyntitiimit etsivät toimintamalleja, jotka vapauttavat kollektiivisen energian ja intohimon, mahdollistavat ihmisten aidoimman potentiaalin käytön, uudistavat strategiat ja palvelevat kaikkien sidosryhmien etuja. Usein kestävyyden käsite muuttuu kuitenkin piipertelyksi ilman ymmärrystä siitä, miten se linkittyy myyntiin ja johtamiseen ja miten sitä voidaan käyttää kilpailuedun rakentamiseen.

“Today’s workforce is calling for a different breed of leadership, one that is adaptable, empathetic, and committed to sustainability.”, kuten Alumni-yhtiöiden blogissa osuvasti kiteytetään.

Myynti ja johtaminen The Nordic Way -mallissa

McKinseyn raportti "New leadership for a new era of thriving organizations" nostaa esiin kymmenen organisaatioissa tapahtuvaa merkittävää muutosta, jotka vaikuttavat yrityksen rakenteisiin, prosesseihin ja ihmisiin. The Nordic Way -mallin näkökulmasta relevanteimpia näistä muutoksista ovat muun muassa hybridityömallien lisääntyminen, tekoälyn käytön yleistyminen, keinot uusien osaajien houkutteluun, työn veto- ja pitovoima sekä työelämän monimuotoisuuden edistäminen.

Innovatiivinen visio korostaa pitkän aikavälin strategista ajattelua sekä ketteryyttä ja kyvykkyyttä sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Myynti pohjautuu pitkäjänteiseen suunnitteluun ja luottamukseen, joka on välttämätöntä yrityksen ja asiakkaan väliselle pitkäaikaiselle suhteelle. Yritysten johtamisessa korostuvat henkilöstön kunnioitus, hyvinvointi ja osallisuus, mikä mahdollistaa korkeamman työtyytyväisyyden ja tuottavuuden.

Tulevaisuus perustuu kestävälle liiketoiminnalle, mutta vain silloin kun kestävyys ymmärretään syvällisemmin kuin pelkäksi abstraktiksi käsitteeksi tai markkinointisloganiksi. Kestävyyden myynnissä ja johtamisessa tulee heijastaa organisaation jokapäiväisiä toimintoja, ja sen täytyy integroitua strategiaan yhtä tiiviisti kuin taloudelliset mittarit ja tavoitteet.

– Tomi & Ruba

Sielu #2: Yhteinen onnellisuus ohjaa kohti kestävää työkulttuuria

Onnelliset työntekijät luovat onnellisia asiakkaita. Yhteinen onnellisuus ohjaa löytämään ja nauttimaan yhteisistä onnellisuuden lähteistä. Kun ihmiset tekevät hyvää ihmisille, ei tarvita kiusallisia ja keinotekoisia hengennostatustilaisuuksia.

Aitoja kohtaamisia ja yhteistä suuntaa kaipaavalle The Nordic Way toimii kompassina, ohjaten organisaatiota kohti yhteistä onnellisuutta. Siksi The Nordic Way -toimintamallin sielu #2, Yhteinen onnellisuus, korostaa hyvinvointia, sitoutumista ja tuottavuutta työyhteisössä.

Yhteisöllisyys ei synny käskemällä vaan tekemällä. Työskentelemällä yhdessä henkilöstön, toimittajien, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa yritykset voivat tunnistaa ja toteuttaa kestäviä ratkaisuja, jotka hyödyttävät kaikkia osapuolia.

Vasta, kun yhteisen onnellisuuden mahdollistavat tekijät organisaation sisällä on laajennettu koskemaan myös asiakkaita ja vastaava tunneilmasto siirretty loppuasiakkaisiin saakka, voidaan organisaation katsoa toimivan The Nordic Way -toimintamallin edellyttämällä tavalla.

Kestävä johtaminen ja myynti edellyttävät tunteiden johtamisen taitoja

Ekonomi, tunnekouluttaja ja tietokirjailija Camilla Tuominen uskoo, että yksilöiden ja organisaatioiden kyky ymmärtää ja johtaa tunteita on olennainen kilpailutekijä tulevaisuudessa. Pelkkä pinta ei enää riitä, vaan tulevaisuuden menestyjät uskaltavat kohdata ihmisiä syvemmin. Tunteiden johtaminen on kriittinen osa kestävää myyntiä ja johtamista.

Onnistuneissa asiakaskohtaamisissa asiakkaiden tunteet on otettu huomioon. Tämä ei tarkoita ainoastaan positiivisten tunteiden huomioimista, vaan myös haastavien tunteiden kohtaamista ja niiden käsittelemistä. Tunteiden ymmärtäminen ja johtaminen auttavat luomaan luottamukselliset asiakassuhteet, jotka kestävät tiukassakin kilpailutilanteessa. Tunteiden johtaminen näkyy onnellisuuden lisääntymisenä, parempana yhteistyönä, viestintänä ja lopulta parempina tuloksina.

”Asiat eivät ole aina organisaatioissa vain sitä, miltä ne näyttävät. Ongelmista voi olla vaikea saada otetta, ja ne valvottavat öisin.” todetaan osuvasti organisaatiopsykologien Outi Ikosen ja Jaakko Sahimaan kirjassa ”Inhimillinen tehokkuus – Jännitteet hyötykäyttöön”.

Asiakkaiden ja loppukäyttäjien näkökulmasta yrityksen henkilöstön hyvinvointi ja sisäinen motivaatio voivat näkyä parempana palveluna, korkeampana laatuvaatimusten täyttymisenä ja loppujen lopuksi parempina tuotteina tai palveluina. On selvää, että innostunut, sitoutunut, hyvinvoiva ja onnellinen työntekijä on yrityksen paras mahdollinen brändilähettiläs.

The Nordic Way on tie onnellisempaan tulevaisuuteen

Kestävyyttä edistävien mittareiden nostaminen muiden tulostavoitteiden rinnalle on merkittävä askel kohti yhteistä onnellisuutta. Jos esimerkiksi myytävä tuote tai palvelu edistää asiakkaan tai loppuasiakkaan kestävyyttä ja vastuullisuutta mitattavasti, se kannattaa tuoda yhdeksi keskeisimmäksi tavoitemittariksi.

Kestävä myyminen ja johtaminen edellyttävät kriittistä ja herkkää suhtautumista siihen, mitä arvoja yritys edustaa. Brändit, jotka ovat sitoutuneita auttamaan ihmisiä elämään parempaa ja onnellisempaa elämää, menestyvät tulevaisuuden markkinoilla.

Meillä pohjoismaisilla yrityksillä on mahdollisuus toimia esimerkkinä maailmalle siitä, kuinka liiketoiminta voi olla paitsi menestyvää myös onnellista. Tämä on se todellinen The Nordic Way, tie, jolla jokainen meistä voi kulkea kohti onnellisempaa ja menestyvämpää tulevaisuutta.

– Tomi & Ruba

Sielu #3: Radikaali läpinäkyvyys rakentaa luottamusta

The Nordic Wayn sielu #3 Radikaali läpinäkyvyys auttaa luomaan vankan perustan yrityksen kasvulle ja menestykselle. Radikaali läpinäkyvyys on investointi yrityksen tulevaisuuteen, sen liiketoimintasuhteisiin ja koko yhteiskuntaan. Avoin, rehellinen ja läpinäkyvä viestintä lisää uskottavuutta, luottamusta sekä työntekijöiden, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden sitoutumista.

Raaka totuuden esiintuominen, ennen kuin asiakas itse edes huomaa tapahtunutta kömmähdystä tai virhettä, auttaa yritystäsi rakentamaan yhä vahvempia ja kestävämpiä suhteita sekä asiakkaiden, loppuasiakkaiden että muiden sidosryhmien kanssa.

Monet organisaatiot ovat tottuneet salaamaan tietoa, suojaamaan sitä kilpailijoilta tai pelkäämään asiakkaiden reaktioita. Askeleet kohti radikaalimpaa läpinäkyvyyttä voivat olla pelottavia. Mutta kun läpinäkyvyys muuttuu normiksi, se palkitsee moninkertaisesti.

OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio kertoo lokakuun Kauppalehti Optiossa miten ”bisneksessä on koko ajan mietittävä tulevaisuutta ja pakotettava itsensä brutaaliin rehellisyyteen.” Ritakallion mukaan avoimuus palautteelle on johtamisen ydinkysymys.

The Nordic Way on myyntityön ja johtamisen uusi paradigma

Perinteisesti myynti on perustunut tiedon epätasaiseen jakautumiseen. Myyjällä oli tietoa, jota asiakas tarvitsi. Tämä antoi myyjälle neuvotteluvoimaa, jopa valtaa. Nykyään asiakkailla on pääsy lähes rajattomaan määrään tietoa jo ennen myyjän ensikohtaamista.

Myyjien ja esihenkilöiden on oltava yltiöavoimia kestävyyskäytäntöjensä ja tavoitteidensa suhteen, jotta he voivat vastata työntekijöiden, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien odotuksiin. Jos oma tuote tai palvelu ei vastaa kaikkia asiakkaan tarpeita tai odotuksia, asiasta on kerrottava proaktiivisesti. Avoimuus lisää luottamusta ja säästää molempia osapuolia turhalta vaivalta.

Johtamisessa radikaali avoimuus tarkoittaa ennen kaikkea molemminpuolista ymmärrystä ja avoimuutta odotuksissa sekä asiakastyytyväisyydessä. Tämä avoimuus rakennetaan keskinäiselle luottamukselle ja turvallisuudelle.

Parhaimmillaan radikaali läpinäkyvyys toimii organisaation ohjaavana periaatteena, kommunikaation lujittajana, luottamusta rakentavana kulttuurielementtinä ja kielenkäytön muotona – ei vain organisaation sisäisessä, vaan erityisesti sen ulkoisessa vuorovaikutuksessa.

Avoimuus on avain menestykseen

Radikaali läpinäkyvyys ei ole vain työkalu haasteiden ja epäonnistumisten käsittelyyn, vaan se voi kääntää epävarmuudet voitoiksi ja haasteet mahdollisuuksiksi.

Esimerkiksi jakamalla asiakaspoistuman ennustavaa dataa avoimesti asiakkaan kanssa voidaan mahdolliset haasteet kohdata yhdessä ja jopa ennaltaehkäistä kriisitilanteita. Tämä edistää luottamusta ja rohkaisee yhteistyöhön sekä johtaa parempiin päätöksiin ja edelleen liiketoiminnan kestävään kasvuun.

Avoimuus voi ulottua myös palkitsemisrakenteisiin. Yhdessä asiakkaan kanssa määritellyt palkitsemiskriteerit varmistavat, että asiakkaan toiveet ja tavoitteet tulevat varmasti huomioitua. Tämä edistää myös oikeudenmukaista ja tasapuolista palkitsemista.

Radikaali läpinäkyvyys merkitsee avoimuutta ja rehellisyyttä kaikissa organisaation toiminnoissa. Sekä myyjien että johtajien on luovuttava vanhanaikaisista oletuksista ja ennakkoluuloista. Sen sijaan heidän on tunnistettava ja arvostettava jokaisen yksilön ainutlaatuisuutta.

– Tomi & Ruba

Sielu #4: No Ego -ajattelu on modernin johtamisen kulmakiviä

No Ego on The Nordic Wayn neljäs sielu. Modernissa myynnissä ja johtamisessa egot paiskataan nurkkaan. “Mitä voit tehdä minulle” -näkökulma käännetään “mitä voimme saavuttaa yhdessä” -tekemiseen. The Nordic Way -ajattelutavassa ei ole tilaa ylimielisyydelle tai hierarkioille eikä odotuksille aseman ja tittelin tuomasta vallasta saati kunnioituksesta. Yrityksen kestävyys vaatii sekä yksilöiden että tiimien menestymistä. Kestävästi kannattavaan kasvuun tarvitaan jokaisen yksilön parasta panosta.

Maailmamme on muuttunut radikaalisti, mutta johtamistyylien kehitys ei ole pysynyt myllerryksessä mukana. Bestsellerkirjailija ja suosittu puhuja Stephen M.R. Covey huomauttaa, että ihmiset eivät halua tulla hallituiksi, vaan oikein johdetuiksi. “Trust & Inspire” -kirjassaan hän esittää uudenlaisen johtamisen mallin. Se lähtee uskomuksesta, että ihmiset ovat luovia, yhteistyöhaluisia ja täynnä potentiaalia. Tämä filosofia vaatii modernilta johtajilta kykyä inspiroida työntekijöitään erityisesti monimuotoisessa ja dynaamisessa työympäristössä, joka on ominaista nykyajan työelämälle.

No Ego -johtaminen muuttaa työelämää

Konsulttiyhtiö Bain & Co:n tutkimus osoittaa, että inspiroituneet työntekijät tuottavat 125 prosenttia enemmän kuin ne, jotka ovat "vain" tyytyväisiä ja 55 prosenttia enemmän kuin ne, jotka ovat sitoutuneita, mutta eivät inspiroituneita.

Tulevaisuuden työelämässä tarvitaan hajautettua työvoimaa, mikä edellyttää luottamusta ja yhteistyötä eri kulttuurien, persoonallisuuksien, sukupolvien ja teknologioiden välillä. Korkean luottamuksen kulttuuri ja organisaation kyky inspiroida työntekijöitä ovat kriittisiä elementtejä yrityksen kilpailukyvylle. Toinen vaatimus menestyvälle organisaatiolle on kyky työskennellä yhdessä ja innovoida, jotta yritys pysyy relevanttina nopeasti muuttuvassa disruptioiden maailmassa. No Ego -johtaminen perustuu luottamukseen ja inspiraatioon ja siinä on selkeä suunta, visio, korkeat odotukset ja vastuu kestävistä tuloksista.

Johtajan tehtävä on vapauttaa ihmiset tekemään parhaansa, eikä kontrolloida sitä energiaa mitä työntekijöissä on. Kokonaisvaltaisen ihmiskäsityksen lopputuloksena johtaminen nähdäänkin motivoimisen lisäksi inspiroimisena. Kun esihenkilö sisäistää johtamisen olevan palveluammatti, hän kykenee nostamaan muiden palvelemisen omien intressiensä yläpuolelle. Näin syntyy työympäristö, jossa myyjät eivät kilpaile toisiaan vastaan, vaan pyrkivät auttamaan toisiaan saavuttamaan parhaat mahdolliset tulokset – yhdessä.

The Nordic Way ohjaa kestävään johtamiseen

Tutkimukset osoittavat, että kun työntekijät tuntevat olonsa turvalliseksi ja kunnioitetuksi, he ovat tuottavampia, innovatiivisempia ja sitoutuneempia. No Ego -kulttuurin omaksunut yritys luo tilaa avoimelle vuoropuhelulle ja keskustelulle, mikä parantaa yrityksen kykyä tunnistaa ja ratkaista kaikenlaisia ongelmia niin henkilökunnan kuin asiakkaidenkin kanssa.

No Ego -ajattelutapa on enemmän kuin vain sanoja; se on tekoja! Kun yritykset omaksuvat tämän, ne parantavat sekä työympäristöään että rakentavat oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa. Kuten The Nordic Way korostaa, johtaminen on paljon enemmän kuin vain tuottavuuden optimointia – se on koko organisaation kulttuurin ja kestävyyden rakentamista myynnissä ja johtamisessa pitkällä tähtäimellä.

– Tomi & Ruba

Sielu #5: Tarpeeksi on tarpeeksi tuottaa kestävää kasvua

The Nordic Wayn sielun #5 Tarpeeksi on tarpeeksi ytimessä on kyky tunnistaa ja arvostaa sitä mitä jo on saavutettu. Kehittyminen, oppiminen ja terve kasvu ovat osa tätä The Nordic Wayn sielua. Mutta mitä tämä tarkoittaa myymisen ja johtamisen näkökulmasta?

Tarkoittaako se työmäärän vähentymistä? Sitä, että kuuden tunnin työpäivällä tai nelipäiväisellä työviikolla saavutettaisiin asetetut tavoitteet? Tuskin. Tarkoittaako se sitä, että myyjien ja yksiköiden budjetit eivät kasvaisi vuodesta toiseen markkinan niin salliessa? Ei. Tarkoittaako se sitä, että vaatimustaso työn laadulle ja tuloksille olisi vähemmän kunnianhimoinen? Ei todellakaan.

Jotta voidaan aidosti toteuttaa yhteistä visiota myyjän ja asiakkaan välillä, ei voi maksimoida lyhyen aikavälin hyötyä. Sen sijaan etsitään tilaisuuksia, jotka mahdollistavat korkeaa arvoa tuovan yhdessä luomisen.

Tarpeeksi on tarpeeksi antaa rohkeutta sanoa ei silloin, kun se on tarpeen. Se auttaa löytämään tasapainon ja fokusoimaan niihin mahdollisuuksiin, jotka tuovat pitkäjänteistä, kestävää kasvua. Tämä ajattelu koskee sekä yksilöitä että yhteisöjä. Joskus on parasta todeta: Tämä riittää!!

Nettopositiivinen liiketoimintamalli antaa enemmän kuin ottaa

Käsistä karkaava ilmastonmuutos, ihmisten paheneva epätasa-arvoisuus ja resurssien väheneminen sekä luonnon monimuotoisuuden hupeneminen ovat akuutteja haasteita. Ne uhkaavat niin yritysmaailmaa kuin koko ihmiskuntaakin. Ne muodostavat monimutkaisen vyyhdin, jonka purkaminen vaatii ennennäkemättömiä toimenpiteitä ja yhteistyötä eri sidosryhmien sidosryhmien kesken.

Yritykset ympäri maailmaa ovat perinteisesti pyrkineet yhteen tavoitteeseen: voiton maksimointiin. Mutta mitä jos suurin voitto ei olekaan rahassa, vaan arvossa, jonka yritys luo maailmalle? Entä jos yrityksen todellinen menestys mitattaisiinkin sen positiivisella vaikutuksella yhteiskuntaamme ja planeettaamme?

Lindexin neljässä vuodessa Stockmann-konsernin tähdeksi nostanut toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge kertoo Talouselämän haastattelussa lokakuussa 2023 miten ”Lindex myy koko ajan enemmän kierrätettyjä lastenvaatteita. Käytetyt vaatteet paljastavat, mitkä asiat valmistuksessa toimivat ja mitä pitää parantaa. Noin 80 prosenttia kiertoon tulevista vaatteista on täysin käyttökuntoisia. Näin on pakko toimia kaikkialla. Asiakkaat ja aivan erityisesti rahoittajat vaativat vastuullisuutta kaikilta yrityksiltä.”

Lidl ei myy enää lentorahtina tuotuja hedelmiä ja vihanneksia, vaan kaikki kasvikset kuljetetaan maa- ja meriteitse. Näin kauppaketju vähentää lähes puoli miljoonaa kiloa hiilidioksidipäästöjä vuosittain.

Entinen Unileverin toimitusjohtaja Paul Polman ja kestävän liiketoiminnan asiantuntija Andrew Winston osoittavat menestysmenestyskirjassaan "Net Positive: How Courageous Companies Thrive by Giving More Than They Take", että kun yritys keskittyy ratkaisemaan maailman suurimpia haasteita, se ei ainoastaan tee "oikein", vaan se myös kasvattaa liiketoimintaansa. Kun yritykset rakentavat luottamusta, houkuttelevat parhaita työntekijöitä ja innostavat asiakkaita, ne varmistavat kestävästi kannattavan menestyksen.

Nettopositiivinen liiketoimintamalli ei tarkoita vain hiilijalanjäljen pienentämistä tai hyväntekeväisyyteen lahjoittamista. Se tarkoittaa sellaisten liiketoimintamallien rakentamista, jotka todella parantavat ihmisten elämää ja suojelevat planeettaa. Nettopositiiviset yritykset luovat syvempää arvoa, joka ulottuu paljon pidemmälle kuin lyhyen aikavälin taloudelliset voitot.

Kestävä henkilöstöpolitiikka synnyttää hyvää asiakaspalvelua

Tarpeeksi on tarpeeksi -sielu haastaa organisaatioita tarkastelemaan kriittisesti henkilöstökäytäntöjään. Kestävä henkilöstöpolitiikka on paljon enemmän kuin vain lakien ja säädösten noudattamista. Se tarkoittaa työntekijöiden kohtelemista arvokkaina yksilöinä, heidän hyvinvointinsa huomioimista ja sellaisen työympäristön luomista, joka edistää jaksamista ja motivaatiota. Tämä on myös olennainen osa yrityksen sosiaalista vastuuta ja sen työnantajabrändiä.

Tavoiteasetannassa tulisi aina välttää epärealistisuutta ja liiallista kunnianhimoa. Gigantin saama negatiivinen julkisuus on esimerkki tästä.

Gigantin huolenpitopalvelu sai huomautuksen Kilpailu- ja kuluttajavirastolta jo vuonna 2021 painostavasta myyntityylistä. Tänä syksynä Gigantti on joutunut uudelleen myrskyn silmään. Gigantti julkaisi lokakuussa 2023 tiedotteen, jossa se pahoitteli epäonnistumisia asiakaspalvelussaan ja lupasi aloittaa välittömästi korjaavat toimenpiteet. Toimitusjohtaja Niko Sandström sanoo, että he eivät hyväksy minkäänlaista epärehellisyyttä tai huijauskäytäntöjä asiakaspalvelussaan. Epäeettisten käytäntöjen kitkemiseksi on käynnistetty korjaavia toimenpiteitä. Asiakastyytyväisyyden osuus myymälätyöntekijöiden bonusmallissa moninkertaistuu aiempaan nähden, monimuotoisuustyöryhmä ottaa tavoitteekseen eettisen asiakaspalvelun käytäntöjen parantamisen ja uusi lähijohtamisen malli ohjaa yksittäisiä työntekijöitä arjessa vahvemmin eettisestä näkökulmasta.

The Nordic Way auttaa navigoimaan kohti kestävää menestystä

Tarpeeksi on tarpeeksi -filosofia viittaa ajatukseen, ettei esimerkiksi huippumyyjän tarvitse saavuttaa ylettömyyksiä tai äärimmäisyyksiä ollakseen tyytyväinen ja onnellinen. Tarvitaan ajattelutapaa, jossa arvostetaan kohtuullisuutta ja ymmärretään, että liikaa voi olla liian paljon. On keskityttävä tasapainoon ja tyytyväisyyteen siitä, mitä meillä jo on.

HS Vision haastattelussa enkelisijoittaja Tim Ferriss toteaa, että riittää jos on todella erinomainen yhdessä tai kahdessa asiassa. Kaikessa muussa tarpeeksi hyvä on tarpeeksi hyvä. Hän nimeää kaksi menestyksen mittariaan: Miltä tuntui nukkumaan mennessä? Ja miltä tuntui herätessä?

Tarpeeksi on tarpeeksi -periaate ei tarkoita vähimmäismäärää vaan oikeaa määrää. Kestävyys myynnissä ja johtamisessa ei ole aina helppoa, mutta se on sekä inhimillisesti että taloudellisesti järkevää. Kun kunnianhimoista ja innovatiivista visiota muodostetaan myyjän ja asiakkaan välillä yhdessä, ei kumpikaan osapuoli voi olla lyhytkatseinen ja ahne. Jotta yhteistä visiota voidaan aidosti toteuttaa, ei tarvita maksimaalista lyhyen aikavälin hyötyä. Sen sijaan etsitään tilaisuuksia jotka mahdollistavat korkeaa arvoa tuovan yhdessä luomisen. Jotta tällainen kestävä kumppanuus voi toimia, myyvän osapuolen tulee sisäistää ja konkreettisesti asettaa rajat sille milloin tarpeeksi on tarpeeksi.

Oletko valmis haastamaan yrityksesi tavan toimia? Oletko valmis johtamaan muutosta, joka on välttämätön yrityksesi ja koko planeetan kannalta?

– Tomi & Ruba

Sielu #6: Älykäs voimaannuttaminen on yrityksen strateginen kilpailutekijä

The Nordic Wayn kuudes sielu Älykäs voimaannuttaminen seuraa luontevasti viiden aiemman sielun jalanjälkiä. Teknologian kehityksellä ei yksinään voida ratkaista yritysten, yhteiskunnan tai maapallon kestävyysongelmia, vaan tarvitaan tasapainoa kaikkien kuuden sielun välillä.

Älykäs voimaannuttaminen kannustaa työntekijöitä innovoimaan ja ratkaisemaan ongelmia sekä tekemään itsenäisiä, fiksumpia päätöksiä. Tämä tapahtuu hyödyntämällä rinnakkain omaa asiantuntemusta, uusia teknologioita ja tekoälyä. Se puolestaan lisää tehokkuutta, tuottavuutta ja nopeuttaa laadukasta päätöksentekoprosessia.

Älykäs voimaannuttaminen on kuitenkin paljon muutakin kuin teknohöyryä ja tekoälyä. Se on keskeinen tekijä monien uusien aloitteiden ja hankkeiden onnistumisessa myynnissä ja johtamisessa sekä suhteissa loppuasiakkaisiin. Asiakasdata ja siitä muodostettu syvällinen ymmärrys asiakkaan tilanteesta ja tarpeista mahdollistaa suuremman vapauden ja vastuun antamisen asiakasvastaaville heidän tehdessään oma-aloitteisemmin päätöksiä asiakkaan kanssa.

Tekoäly muuttaa tapaamme työskennellä

Yhdessä asiakkaan kanssa muodostettu innovatiivinen visio on ohjaava majakka, jossa data ja sen hyödyntäminen ovat työkaluja tavoitteisiin pääsemiseksi. Tekoäly yhdistelee dataa eri lähteistä, jolloin saadaan parempaa ymmärrystä päätöksenteon tueksi. 

OP Labin kehittämää AI Maijua on pilotoitu OP Koti Turun seudun alueella. Kiinteistönvälittäjiltä menee vuosittain tuhansia tunteja noin 23 000 kiinteistönvälitysilmoituksen kirjoittamiseen. OP Ryhmän teknologia- ja kehitysjohtaja Kasimir Hirn kertoo asuntoilmoitusten kirjoittamisen automatisoinnin olevan erinomainen esimerkki tekoälyn positiivisesta vaikutuksesta kiinteistönvälittäjien arkeen.

OP Kodin johtaja Lasse Palovaara jatkaa: ”Tekoäly ei tietenkään korvaisi kiinteistönvälittäjiä, mutta Maijun tekemät asuntoilmoitukset ovat kyllä jo nyt niin hyvälaatuisia, että ne voisivat säästää ainakin välittäjien työaikaa. Kun tekoäly pystyisi tekemään välittäjille ilmoitustekstistä hyvän pohjan, voisi välittäjä keskittyä ilmoituksen personointiin asunnon tarkempien ominaisuuksien pohjalta.”

Älykäs voimaannuttaminen viittaa myös tapoihin, joilla teknologiaa, erityisesti tekoälyä ja muita älykkäitä järjestelmiä, voidaan hyödyntää yksilöiden, yhteisöjen ja organisaatioiden voimaannuttamiseksi. Samalla korostuu kyberturvallisuuden merkitys. Kestävä kyberturvallisuus on tärkeä osa digitaalista strategiaa ja sen pitää kehittyä rinta rinnan teknologian kanssa.

Uuden teknologian hyödyntäminen, sen ylläpito ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat riippuvaisia digitaalisista osaajista, työntekijöistä, jotka ymmärtävät ja hallitsevat nämä työkalut. Talenttien, kuten ohjelmoijien, datatieteilijöiden, kyberturvallisuuden asiantuntijoiden ja monien muiden teknologia-alan ammattilaisten, on oltava valmiita tukemaan tätä digitaalista siirtymää.

McKinseyn Saurabh Sanghvi toteaa, että vihreät työpaikat tulevat houkuttelemaan tulevaisuuden tekijöitä. "We think zero is going to be a tremendous opportunity for job growth. But similar to some the things that we've talked about regarding automation and AI, it will require quite a bit of transition."

Myös johtajuus tulee muuttumaan

Menneisyydessä menestyksen määrittänyt komentava lähestymistapa on antamassa tietä uudelle tyylille, joka arvostaa ja hyödyntää koko tiimin taitoja, luovuutta ja oivalluksia. Tämä uusi johtamistapa vaatii uusia ihmistaitoja ja älykästä voimaannuttamista.

Digitaalisen liiketoiminnan huippuasiantuntijayhtiö Vincit on ollut useana vuonna Great Place to Work -listauksen kärjessä. Vincitin Head of Competence Development Essi Isohanni kertoo “Olennaista on se, ettei ihmisiä vain allokoida johonkin projektiin, jossa he tuottavat firmalle, vaan se, että heidät allokoidaan heidän itsensä ja oman osaamisensa kannalta mielekkäisiin projekteihin. Tätä kautta saavutetaan uuden oppimisen ohella myös työhyvinvointia ja saadaan ihmisille mahdollisuuksia kehittyä ja samalla pidettyä korkeampi työtyytyväisyys.”

The Nordic Wayn kuusi sielua ovat oppaana muutosmatkallasi

The Nordic Way korostaa pohjoismaista johtamistyyliä. Aivan kuten kuusi sielua, matka ihmiskeskeiseen johtajuuteen edellyttää luottamuksen vahvistamista, tasa-arvon edistämistä vallan hajauttamisen kautta sekä tasapainon säilyttämistä yhdistämällä ohjaavat ja voimaannuttavat tyylit. Se vaatii avoimuutta palautteelle ja itsetuntemusta, kokonaisvaltaista ajattelua, erilaisten taitojen ja näkökulmien arvon tunnustamista sekä empatiaa arvostamaan jokaisen tiimin jäsenen panosta. Se vaatii älykästä voimaannuttamista.

Matkalla huipulle johtajat turvautuvat usein asiantuntemukseensa ja hallinnan tunnetta tuovaan kontrolliin, mutta perillä heidän tuleekin omaksua ihmiskeskeinen lähestymistapa. Heidän on siirryttävä yksinäisen suden roolista orkesterinjohtajaksi, edistettävä harmoniaa eri osastojen välillä ja johdettava niitä kohti yhtenäistä tarkoitusta. Tämä kriittinen muutos on harvoin nopea tai helppo.

Tie ihmiskeskeiseksi johtajaksi, aivan kuten koko The Nordic Waykin, on monimutkainen ja haastava matka. Se vaatii nöyryyttä, itsetuntemusta, sitkeyttä ja pysyvää sitoutumista kestävään muutokseen. Kyse on mentorin, oppaan ja empaattisen johtajan roolin ottamisesta. Lopulta kyse on sekä tiimin kollektiivisen viisauden ja luovuuden vaalimisesta sekä älykkään voimaannuttamisen tuomien mahdollisuuksien hyödyntämisestä.

– Tomi & Ruba

Seitsemäs sielu vie yrityksen omalle polulle kestävään menestykseen

Jokainen The Nordic Wayn kuudesta sielusta omaa itsessään valtavan potentiaalin muutokseen sekä myynnissä että johtamisessa. Sielut auttavat rakentamaan yritykseen ja sen asiakassuhteisiin syvyyttä. Yritys voi edetä omassa prosessissaan sielu kerrallaan haluamassaan järjestyksessä tai hahmottaa koko sielunmaiseman kerralla.

Jokainen yritys kulkee luonnollisesti omalla polullaan kohti pysyvämpää kestävyyttä. Siksi kannattaa pohtia mikä on se mahdollisesti puuttuva palanen, seitsemäs sielu, joka täydentää juuri sinun yrityksesi karttaa kohti liiketoiminnan kasvua, kestävästi ja kannattavasti.

OP:n Suuryritystutkimus 2023 paljastaa, että suuryrityksistä vain yksi kymmenestä on tyytyväinen alihankintaketjunsa vastuullisuuteen. Vastaajista 83 prosenttia kokee painetta uudistaa alihankintaketjuaan vastuullisuussitoumusten vuoksi. Lähes 43 prosenttia vastaajista on jo joutunut vaihtamaan alihankkijoitaan tai toimittajiaan vastuullisuusvaatimusten takia ja yli 45 prosenttia ennakoi muutoksia myös lähitulevaisuudessa. Yritykset, jotka ovat aidosti sitoutuneet kestävyyden kehittämiseen ovat nyt vahvoilla. Siksi jokaisen yrityksen tulee tehdä arvoketjuanalyysi, löytää sieltä myös alihankkijoihin sekä kumppaneihin kohdistuvat arvoajurit ja sen pohjalta arvioida, mitkä kuudesta sielusta istuvat strategiaan. Sen jälkeen voidaan päättää tarvitaanko aidon kestävyyden viestimiseksi sidosryhmille vielä tämä seitsemäs sielu.

Hyvä esimerkki valmistajan ja jakeluketjun yhteistyöstä on ruotsalainen teräsyhtiö SSAB ja pohjoismainen yhteiskuntarakentaja Peab, jotka ovat yhdessä sitoutuneet rakennusteollisuuden hiilijalanjäljen pienentämiseen. “Ilmasto ei voi odottaa”, sanoo Head of Environment Elisabet Stadler Peab:lta. ”Kannamme vastuuta ympäristövaikutuksistamme koko arvoketjussa koko elinkaaren ajan. Peabin tavoitteena on työskennellä kestävällä tavalla jokaisella osa-alueella vähentääksemme yrityksen ympäristö- ja ilmastovaikutuksia. Meillä on suuri vastuu rakennusteollisuudessa, ja SSAB Zeroa käyttämällä voimme saavuttaa tavoitteemme olla ilmastoneutraali toimiala vuoteen 2045 mennessä. Se on virstanpylväs paitsi Peabille, myös koko toimialalle.” SSAB Zero™ käyttää raaka-aineena vain kierrätettyä terästä eikä se aiheuta fossiilisia hiilidioksidipäästöjä tuotannossa, ostetussa energiassa eikä kuljetuksessa. Hiilidioksidipäästöjä ei kompensoida.

Myös ESG ja DEI määrittelevät kestävyyttä

Pääomasijoittajat analysoivat tarkkaan sijoituskohteidensa kestävyysstrategiat ennen päätöksentekoa. Ne vaativat samalla omilta osakkuusyhtiöiltään lisäpanostuksia kestävään myyntiin ja johtamiseen. Kestävyys johtaa innovaatioihin ja sen myötä uusiin investointimahdollisuuksiin. Yritysjohtajat ja analyytikot ovat havainneet, että kestävyyden huomioiminen investointipäätöksiä tehdessä on tärkeä kysymys yritysten pitkäaikaisen arvon arvioinnissa ja luomisessa. Se on myös sijoittajien kasvava vaatimus Euroopassa.

Jay Gelb, Rob McCarthy, Werner Rehm ja Andrey Voronin kirjoittavat McKinseyn artikkelissa "Investors want to hear from companies about the value of sustainability", että vaikka yli 95 prosenttia S&P 500 -yrityksistä julkaisee kestävyyttä koskevan raportin, vain harvat integroivat täysin ympäristöön, yhteiskuntaan ja hallintotapaan (ESG) liittyvät näkökohdat osakkeidensa arvoon. Jos ESG:n ja strategian välillä ei ole selvää yhteyttä, sijoittajien voi olla vaikea ymmärtää, miten yrityksen ponnistelut vaikuttavat taloudelliseen suorituskykyyn ja sen arvoon.

"Tavoitekauden puolivälissä vain 15 prosenttia kestävän kehityksen SDG-tavoitteista on oikealla uralla, ja monet ovat jopa menossa väärään suuntaan. Kehotan teitä jatkamaan työtä ja näkemään, että kestävä kehitys on paras kaikista liiketoimintasuunnitelmista", totesi YK:n pääsihteeri António Guterres SDG Action Weekendin avauspuheessaan New Yorkissa syyskuussa 2023.

Antti Isokangas, yksi ”Viherpesuopas – Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi” -kirjan kirjoittajista, sanoo Sanomista vastuullisuudesta -podcastissa, että ”Yrityksissä halu näyttäytyä vastuullisena on huomattavasti suurempi kuin kyky toimia oikeasti vastuullisesti ja muuttaa liiketoimintaa ja prosesseja kestäviksi.” Isokangas jatkaa: ”Yritysten vastuullisuusraportit menevät verkkosivujen vastuullisuusosioon kuolemaan, mutta ne ovat todisteita siitä, mitä yrityksissä tapahtuu. Hyvin harva kuluttaja on niin valveutunut, että menisi lukemaan vastuullisuusraportteja. Asioista voi ja pitää kertoa kuluttajille niin, että ne ovat ymmärrettäviä, kiinnostavia ja kohderyhmälle relevantteja.”

Frosmon elokuisessa blogissa "Personalizing sustainability: Integrating eco-consciousness into ecommerce" puolestaan painotetaan, miten verkkokaupan kasvu on mullistanut ostostapamme. Mukavuuden ja laajan valikoiman kääntöpuolena on lisääntynyt logistiikka ja pakkaaminen. Moni kuluttaja etsii tapoja tehdä ympäristöystävällisempiä valintoja myös verkossa, mikä on johtanut kestävän verkkokaupan käytäntöjen kehittämiseen. Tavoitteena on vähentää verkkokaupan ympäristövaikutuksia ja edistää eettisiä ja sosiaalisesti vastuullisia liiketoimintakäytäntöjä. Kestävyyden integroiminen verkkokaupan personointiin parantaa asiakaskokemusta edistäen samalla ympäristöystävällisiä käytäntöjä.

Ympäristöasioiden tuominen osaksi päivittäistä tekemistä sekä aktiivinen toimiminen asiakkaiden kumppanina näiden ympäristövaikutusten minimoimiseksi nosti Telian eurooppalaisyritysten ympäristötyötä arvioivassa Europe’s Climate Leaders 2023 -selvityksessä kärkisijalle. "Näemme jo ilmastonmuutoksen vaikutukset ja luonnon monimuotoisuuden heikentymisen konkreettisesti. Vauhdilla etenevä ilmastonmuutos edellyttää nopeita muutoksia sekä yritysten ja muiden toimijoiden hyvää yhteistyötä. Ilmastotoimien jatkaminen ja laajentaminen on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin", kertoo Telian vastuullisuusjohtaja Eija Pitkänen.

Suomalainen energiakonserni Fortum Oyj taas aikoo osoittaa, että jätteenpolttolaitosten hiilidioksidipäästöistä voi tehdä ympäristöystävällistä muovia. Fortum investoi kymmenen miljoonaa euroa Riihimäen jätteenpolttolaitoksen pilottiprojektiin. "Jätteenpoltolla on potentiaalia olla tulevaisuudessa paljon enemmän kuin vain energiantuotantoa. Sillä pystytään korvaamaan fossiiliset raaka-aineet. Niitä ei tarvitse käyttää, jos valmistamme ne omista hiilidioksidipäästöistämme", kertoo Fortum Recycling & Wasten Carbon2x -hankejohtaja Tony Rehn Tekniikka&Talouden haastattelussa. Fortumin hanke on lajissaan maailman ensimmäinen.

Yhä useampi organisaatio tunnistaa myös DEI-prosessin eli monimuotoisuuden (Diverse), oikeudenmukaisuuden (Equitable) ja osallisuuden (Inclusive) merkityksen, mutta pelkkä tunnistaminen ei riitä. On ehdottoman tärkeää yhdistää DEI-strategia liiketoimintastrategiaan, jotta monimuotoisuudesta, oikeudenmukaisuudesta ja osallisuudesta tulee luonteva osa organisaation toimintaa ja kulttuuria. DEI:n yhdistäminen liiketoiminnan tavoitteisiin ei ole aina yksinkertaista ja todellisen muutoksen aikaansaaminen vaatii sitoutumista. On tärkeää, että organisaatiot tunnistavat DEI-prosessin merkityksen, mutta vielä tärkeämpää on ryhtyä toimiin, investoida resursseihin ja integroida DEI syvällisesti organisaation ytimeen.

– Tomi & Ruba

The Nordic Way auttaa saavuttamaan pysyvän ja kestävän menestyksen

Kestävyys myynnissä ja johtamisessa ei ole projekti. Se on jatkuva prosessi, loop, joka vaatii syvällistä sitoutumista ja ponnistelua niin yrityksen johtajilta kuin kaikilta sen työntekijöiltäkin. Kestävyyden pysyvä muutos edellyttää uuden ajattelutavan liittämistä kiinteäksi osaksi yrityksen strategiaa sekä organisaation kulttuuria, prosesseja ja rakenteita.

Yritysten ja yksilöiden kyky omaksua uusia tapoja ja reagoida nopeasti muuttuvaan maailmaan vaihtelee suuresti. Ilman merkittävää ulkoista tai sisäistä painetta organisaatiokulttuuri muuttuu tyypillisesti hitaasti, mutta määrätietoisella johtamisella suurikin laiva kääntyy. Nyt vastuullisuus heiluttaa tätä laivaa. Taitavalla navigoinnilla voidaan luovia kohti kestävämpää ja kannattavampaa tulevaisuutta.

Yritysten on jatkossa asetettava etusijalle kestävyys ja yhteiskunnallinen vastuullisuus. Kuluttajat ja yritysasiakkaat ovat yhä tietoisempia yritysten vaikutuksesta ympäristöön ja yhteiskuntaan. He suosivat yrityksiä, jotka priorisoivat näitä arvoja ja voivat osoittaa todellisen sitoutumisensa kestävyyteen.

Kestävä myynti on kannattavaa. Myynnin kyky saada korkeampaa hintaa kestävistä tuotteista ja palveluista ei kuitenkaan korjaannu pelkästään sillä, että myyjät opetetaan tai he oppivat viestimään asiasta asiakkaille. Todellinen onnistuminen ja liiketoiminnan kasvu saavutetaan vasta, kun strategia, johtaminen, prosessit, tavoitteet, palkitseminen ja kommunikaatio on kaikki nostettu kestävälle tasolle. Näiden toimenpiteiden yhteisvaikutuksesta kestävyys integroituu kaikille tasoille myynnin suunnittelussa ja tekemisessä tuottaen lisäarvoa loppuasiakkaille. Siirtyminen tähän laajempaan kestävyyteen myynnissä ja johtamisessa on valtaisa loikka ja merkittävä virstanpylväs yrityksen kestävyyspolulla.

Kestävän menestyksen tie

The Nordic Way -ajattelutapa tarjoaa arvokkaita oivalluksia siitä, miten voimme rakentaa kestävää menestystä omassa elämässämme.

  • Osallistava johtaminen, jossa jokaisella työntekijällä on mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoon, lisää muutosvalmiutta ja sitoutumista.

  • Rehellinen ja avoin vuorovaikutus auttaa työntekijöitä ymmärtämään muutoksen syyt, tavoitteet ja hyödyt. Se auttaa myös lieventämään muutoksiin usein liittyvää epävarmuutta ja vastustusta.

  • Elinikäisen oppimisen asenne auttaa organisaatioita pysymään dynaamisina ja mukautumaan nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön.

  • Terve työelämän tasapaino parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja sitoutumista.

  • Tasa-arvo ja monimuotoisuus auttavat rakentamaan inklusiivista kulttuuria, mikä puolestaan edistää muutoksen onnistumista.

Tule mukaan matkalle kohti kestävää tulevaisuutta

Kestävyys nousee lakien ja standardien noudattamisesta sekä riskitietoisuuden heräämisestä osaksi myynnin ja johtamisen arkipäivää aina asiakaskohtaamisiin asti. Asteittain kestävyys nousee myös keskeiseksi osaksi yrityksen strategiaa, jossa kestävyys huomioidaan sisäisesti ei vain ympäristöasioissa vaan myös henkilöstön johtamisessa. Pysyvällä kestävyydellä tehdään parempaa bisnestä samalla huomioiden vaikutukset ympäristöön, ihmisiin ja talouteen.

Kysy itseltäsi: Miten voin omalla panoksellani varmistaa, ettei kestävyys jää yhteisössäni vain sanahelinäksi, vaan muuttuu pysyväksi osaksi organisaation DNA:ta? Miten myynnin ja johtamisen rooli voi muuttua ja edistää yrityksen kestävyyttä?

Kestävyys myynnissä ja johtamisessa on matka, ei määränpää. Myyjien ja johtajien on sitouduttava pysyvään parantamiseen sekä etsittävä uusia ja parempia tapoja olla entistä vastuullisempia. Tämä vaatii tiivistä seurantaa, arviointia ja kestävyyden käytäntöjen mukauttamista sekä uudenlaista rohkeutta ja ajattelutapaa.

Oletko sinä seuraava The Nordic Way -valmentaja?

Haluatko tukea yrityksiä nostamaan kestävyyden liiketoiminnan uudistamisen keskiöön ja viemään kestävyyden juhlapuheista konkreettisiksi toimenpiteiksi? Osaatko auttaa myyjiä perustelemaan kestävyyteen tehtyjä panostuksia ja saavutuksia asiakkaille ja sen myötä saamaan myytävistä tuotteista ja palveluista korkeampaa hintaa? Pystytkö kertomaan, miten kestävyys ilmenee sekä organisaation sisällä että suhteessa asiakkaisiin, loppukäyttäjiin ja muihin sidosryhmiin?

The Nordic Way laajenee kiihtyvällä tahdilla, ja meillä on selkeä visio: vahvistaa kestävän myynnin liikettä maailmanlaajuisesti. Keskitymme myynnin ja johtamisen laatutekijöihin sekä niiden kestävään kehittämiseen. Yhä useammat valmentajat kulkevat kanssamme kohti kestävää liike-elämää. Yhdistämällä voimasi kanssamme voit palvella nykyisiä asiakkaitasi entistä monipuolisemmalla tarjoomalla. Rikastamme valmennustarjontaasi tuoreella sisällöllä ja avaamme ovia uusiin asiakassuhteisiin omalla alueellasi. Jos työskentelet organisaation sisäisenä valmentajana, tarjoamme sinulle avaimet kilpailukyvyn merkittävään vahvistamiseen.

Ota siis askel kohti kestävämpää tulevaisuutta ja liity meihin! Yhdessä inspiroimme yritysten ammattilaisia ja rakennamme tulevaisuutta, joka heijastaa kestävyyden arvoja. Tartu tilaisuuteen ja tee muutos kanssamme.

Tervetuloa The Nordic Way -muutosmatkalle!

– Tomi & Ruba

Ota yhteyttä.

tomi@nordicwaygroup.fi
+358 40 560 6869

ruba@nordicwaygroup.fi
+358 40 9100 200 

Nordic Way Group Oy
Y-tunnus 3352799-2